mandag den 13. december 2010

Spændende bog på vej om filosofi og ledelse

Pia er en spændende tænker, cut-the-crap agtig. Hendes bog er kritisk overfor letkøbt filosofi i ledelse. Forstår jeg hende ret, angriber hun, at man ofte søger løsninger udefra (i filosofien) og forventer at de uden videre kan appliceres på problemer indefra (i organisationen). Hendes pointe synes at være, at der kan ligge en form for overspringshandling heri. Hun forsår i stedet at vi bliver bedre til at se virkeligheden i øjnene, og hertil er der i følge Pia, langt bedre hjælp at hente i de sidste 200 års filosofi (jeg tror hun især tænker på Heidegger og Nietzsche), end i den klassiske antikke og oplysningsfilosofi.
Jeg er ikke sikker på, at jeg er enig med Pia hele vejen, men hendes kritik hilser jeg velkommen og jeg glæder mig til at læse bogen.

Hør hende fortælle om bogen på YouTube.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar