mandag den 13. september 2010

Selvledelse på tysk: Selbstfürung

I 2009 udkom en tysk selvledelsesbog med titlen: Die kunst de selbstfürung af Burkhard Bensmann.

Jeg er glad for at det danske ord at lede både betyder 'at føre' og 'at søge'. Der synes at være en helt anden menneskelighed - og ydmyghed - indlejret i det danske ledelsesbegreb end i det tyske fürung. Enhver kan jo løbe fremad og storme derudaf. Kunsten er at vælge de rigtige stier. Derfor skal selvet ikke bare kunne føre sig selv (tysk), men også kunne lade sig føre af sig selv (dansk). Hertil kræves ikke sikkerhed, men nysgerrighed.
- Jeg siger ikke at selvet har alle de rigtige svar og løsninger liggende latent implicit, - så udviklingsoptimistisk er jeg ikke! - Men jeg tror, at hvis vi tør stille de rigtige spørgsmål og tør undre os, så er der også al mulig grund til at tro, at vi får den bedste ledelse.
- Jeg har en fornemmelse af, at vi i den skandinaviske kultur på dette punkt ligger langt foran den kontinentale-tyske, den anglo-saksiske og den østasiatiske ledelseskultur.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar