søndag den 16. maj 2010

Du bliver syg af ikke at forholde dig til dig selv...

God kronik i Kristeligt Dagblad den 12.maj 2010 af Cand.mag. Louise Crandal om mediernes narrative overfladiskehed og om denens forbindelse til angst, depression og misbrug.  En eksistentiel-filosofisk kritik af kommunikationssamfundets overfladiskhed. God Kierkegaard læsning. Et par klip fra kronikken:

"Det at være et menneske i kierkegaardsk forstand består i at blive et menneske, hvilket kræver, at man tør se sig selv i øjnene og tage ansvaret for både det positive og negative i én selv, samt at man prioriterer en sådan venden sig indad."

"Det er dog muligt at læse Kierkegaard uden at skulle forholde sig til den kristne Gud ... idet den guddommelige dimension kan tolkes som en erfaring af det guddommelige.
DENNE ERFARING består i, at mennesket for et øjeblik møder det evige, hvor nærværet bliver så stort, at tiden står stille, og en anden dimension manifesterer sig. I dette nærvær får mennesket kontakt til det evige, inderligheden eller ganske enkelt sin egen personlighed, og det er det, der er meningen med livet. For et øjeblik at være helt nærværende, vågen og bevidst uden at spejle sig i andet eller andre end sig selv."

(Nyhedsmedier er en trussel mod mennesket)

2 kommentarer:

  1. For nogle år siden stoppede jeg med at se nyheder. Jeg følte ikke de bidrog positivt til mit liv og hvorfor bruge en halv time på at deprimere sig selv? Jeg savner dem ikke og jeg har aldrig været lykkeligere.

    Men når jeg tænker på det, slås jeg stadig med en lille dårlig samvittighed over ikke at opfylde min "borgerpligt" og holde mig opdateret.

    SvarSlet
  2. Ja, man skal passe på sig selv.
    Det kan godt være man har en bogerpligt, men jeg vil sige at man først og fremmest er forpligtet på sig selv.

    Meta: Det er som om at livet i nogle miljøer bliver reduceret til et spil, og hvor det bare gælder om at lære koderne og så bare følge med systemet. Dette står for mig som en af de helt store trusler mod mening, lykke, livsfylde ect. Og medierne er særligt slemme til at spille.

    Tak for kommentaren.

    SvarSlet